gelozie
Simona Chirilă

Simona Chirilă

Gelozia – o abordare NLP

Gelozia este văzută ca o emoție puternică  și de foarte multe ori necontrolată,  pe care o simti că vine din interior,  și de cele mai multe ori ajunge să deterioreze relațiile.  Normal, într-o relație ar trebui să  vorbim despre iubire,  sensibilitate și tandrețe,  însă gelozia este cea care creează  tensiune și conflict. 

Există mai multe modalități care sunt folosite în ziua de astăzi în tratarea geloziei:  medicație (care  are ca scop amorțirea sentimentelor),  psihologia cognitivă (care îți oferă o modalitate bună prin care să te gândești  și să te raportezi  la gelozie),   terapiile de tip cathartic (care te învață să exprimi emoția),  la care se adaugă diversele modalități prin care analizezi acest aspect al vieții  și îți oferă șansa să vorbești mai mult pe acest subiect.  Sunt ele utile?  Dacă te-au ajutat, da.  Însă se întâmplă de multe ori să fie nevoie să ajungi la modul în care mintea creează acele scenarii oribile, și odată ce o rezolvi la acest nivel, se duce și problema în sine. 

Abordarea NLP (Programare Neuro-Lingvistică,)  este puțin diferită în acest context.   Dacă ar fi să folosesc un limbaj specific,  aș spune că  noi oamenii folosim diverse strategii mentale (conștiente și inconștiente)  pentru a ne crea stările emoționale.  Astfel că,  avem strategii atât pentru a face cumpărături,  pentru a iubi și a ne îndrăgosti,  pentru a câștiga sau economisi bani,  pentru alimentație,  pentru sănătate, cât și pentru a crea  stări care au la bază  emoții de genul:  furie, tristețe, bucurie,  fericire.  Ce este foarte important de menționat în acest  moment,  este faptul că nicicare dintre aceste stări sau comportamente  nu pot apărea fără  ca mintea subconștientă să nu participe la acest proces.

Mintea noastră subconștientă este acea baza imensă de date  în care este stocat tot trecutul nostru,  care include imagini sunete și senzații pe care noi le-am trăit de-a lungul vieții noastre.

Gelozia,  nu apare așa pe nepusă masă.  Ca ea să apară este nevoie să fii fost expus într-unul sau mai multe momente ale vieții unor situații specifice  în urma cărora mintea subconștientă  a creat asocieri și a tras concluzii mai mult sau mai puțin adevărate.  Îți dau câteva exemple de situații care pot fi cauza apariției aceste emoții:  

  • te-ai simțit abandonat,  
  • ai simțit că ești despărțit de părinți,  
  • te-ai simțit neiubit,   
  • nu ai fost încurajat  să îți exprimi emoțiile, ba mai mult decât atât ți s-a cerut reprimarea emoțiilor puternice,
  • cei care te au crescut considerau că nu merită să fie iubiți sau poate nu au știut cum să ofere iubirea  
  • poate chiar ai fost condiționat să iubești doar o anume persoană și nu și pe altcineva, (deși tu ți-ai fi fi dorit acest lucru). 

Și iată cum, odată cu trecerea timpului, probabil că ai învățat să te distanțezi de ceilalți sau de un anumit tip de persoană. 

Și deodată, atunci când ajungi să intri într-o relație, partenerul devine centrul atenției tale. În acel moment se crează un transfer de responsabilitate de la tine către acea persoană. Practic, această persoană devine noua responsabilă de fericirea, mulțumirea și împlinirea ta.. Odată cu delegarea responsabilității către celălalt, începi să dezvolți fie sentimentul de posesivitate (și să vrei să îl controlezi pe celălalt), fie sentimentul de pierdere (și implicit teama că l-ai putea pierde pe partener), fie pe amândouă (cea mai întâlnită situație).

Și poate că vrei să vezi cu adevărat ce înseamnă să îți declanșezi o strategie mentală care se bazează pe gelozie. Haide să îți dau următorul scenariu: să zicem că avem un cuplu format din Ana și Mihai. La un moment dat, Mihai face sau spune ceva ce declanșează strategia de gelozie a Anei. Odată ce această strategie a fost declanșată, Ana începe să creeze o imagine mentală în care îl vede pe Mihai la o întâlnire. S-ar putea ca imaginea să înceapă să devină mai clară, mare și luminată, Iar în momentul în care Ana acordă mai mare atenție acestei imagini, începe să amplifice emoțiile pe care le resimte. Poate că în acest moment vede ceva specific în acea imagine, sau își imaginează modul în care Mihai vorbește cu posibila parteneră. Posibil ca Mihai să vorbească pe o tonalitate specifică, să folosească anumite cuvinte și pe măsură ce Ana acordă atenție acestora, gelozia ei se amplifică și mai mult. Iar în momentul în care Ana își dă seama de emoțiile pe care le resimte la nivel corporal , ea nu face altceva decât să amplifice și mai tare stare în care este. 

Și iată cum, ajungi să fii regizor în propriul tău film mental. Nu că ar fi rău asta, chiar este indicat să creezi filme mentale, însă într-un mod controlat și în situațiile în care acestea te susțin. În acest caz particular, crearea acestui film poate duce la o intensificare maximă a emoțiilor corporale, astfel încât te va adânci și mai mult în această stare negativă.

Dacă ar fi să o spun cât mai simplu,  aș zice că  acesta este modul în care oamenii își creează  și amplifică  emoția geloziei în viața lor.  Practic este o modalitate prin care  își creează la nivel mental o  strategie prin care ajung să trăiască această emoție. 

De regulă, toate stările create pe baza sentimentelor de genul gelozie, abandon, vinovăție, durere, depresie, furie, rușine, frică sunt create la nivel mental printr-o serie de procese conștiente și inconștiente. 

Iar dacă tu ești creatorul  mental al acestor stări, înseamnă că ai capacitatea de a crea și inversul lor,  adică stări care au la bază sentimente pozitive  de iubire, fericirerecunoștință etc. 

Fără ca să apelezi la ajutor specializat, ceea ce poți face tu este să te surprinzi în momentul în care ești pregătit să intri într-o asemenea stare și să  observi ce anume face mintea ta, cum începe să creeze acest film mental,  iar ulterior să intervii în acele momente specifice,  astfel încât să schimbi finalul  cu unul diferit de cel cu care ai fost obișnuit până acum. 

În concluzie,  cum rezolvăm  problema geloziei? 

  1. În primul rând  este nevoie să înțelegi ce anume face mintea ta  pentru a crea această emoție –  poate creezi o imagine cu persoana iubită  în care o vezi  într-o poziție intimă alături de o altă persoană.  Această imagine începe să te facă să te simți într-un anume fel.
  2. Ulterior,  s-ar putea să dai zoom la acea imagine –  moment în care emoția începe să se  intensifice considerabil
  3. Verifică dacă începi să îți spui ceva în mintea ta. Ce spui? Cu ce tonalitate? Ale cui vorbe sunt (ale tale sau ale unei alte persoane , și tu la rândul tău le-ai preluat) –  ceea ce îți spui  are de asemenea rolul de a intensifica emoția  și implicit starea.

Acesta  este un model de strategie mentală  și dacă ai repetat-o de multe ori de-a lungul vieții până acum,  ai devenit expert în a o face  atât de repede și atât de inconștient încât nici măcar nu îți dai seama că o faci.

Practic, tu creezi  scenariul mental după care îți vei ghida complet comportamentul.  Acest scenariu te va face să te cufunzi și mai mult în acea stare emoțională negativă.  Iar în momentul în care acest lucru se întâmplă,  se va amplifica nevoia de control asupra celuilalt  și frica de a nu-l pierde.  Și ce se întâmplă atunci când aceste temeri vin și ele la pachet?  Ele vor aduce o avalanșă de alte gânduri  care nu vor face altceva decât să ducă starea negativă la cote alarmante.  Odată gelozia ajunsă  la asemenea intensitate și repetată  într-un mod constant,  va distruge atât iubirea dintre parteneri cât și relația însăși.

Știu că poate nu este cel mai ușor lucru de făcut,  însă este nevoie să știm când să aplicăm controlul conștient în viața noastră,  pentru că doar așa  putem ajunge  să trăim așa cum ne dorim și nu cum am fost condiționați  până în acest moment.

În momentul în care suntem mai conștienți de noi și de  modul în care noi  creăm sentimente în corpul nostru,  atunci vom putea aduce mai multă liniște, calmînțelegere, iubire și fericire în viața noastră

Distribuie această postare

Share on facebook
Facebook
Share on print
Tipărește
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll Up

Contact

RE-Programarea Mentală

Descarcă PDF-ul GRATUIT

Fi la curent cu cele mai noi informații

Abonează-te la Newsletter

Primește notificări despre cele mai noi informații și articole de la Simona Chirilă