constiinta
Simona Chirilă

Simona Chirilă

Niveluri de conștiință – aplicări în hipnoză și autohipnoză

Am primit multe întrebări legate de cum funcționează vizualizarea, hipnoza și autohipnoza, așa că îmi propun ca în rândurile ce urmează să detaliez acest aspect.

Toate cele 3 procese menționate anterior  fac referire la stări modificate de conștiință și la capacitatea de a crea la nivel mental experiențe dorite.  Pentru a înțelege mai bine acest proces, cred că este nevoie să încep cu răspunsul la următoarea întrebare:

Ce sunt stările modificate de conștiință?

Deși la prima vedere pare  un subiect foarte complicat,  adevărul este că fiecare dintre noi trăiește zilnic diferite stări de conștiință.  Atunci când  îți concentrezi  privirea asupra unui obiect din fața ta,  când visezi cu ochii deschiși,  când ești prins în lectura unui roman sau  în povestea unui film,  de fapt experimentezi o stare modificată de conștiință.

Mai exact,  am putea spune  că noi oamenii experimentăm  patru categorii de conștiință:  Beta,  Alfa, Theta și Delta.

În starea normală de conștiință  Beta,  mintea analitică funcționează la capacitate maximă.  Ea este corespunzătoare stării de veghe și mă gândesc că în timp ce citești aceste rânduri te aflii în stare beta.  În această fază creierul prelucrează  informațiile venite din mediul exterior prin simțurile noastre astfel încât să găsească noi sensuri și noi înțelesuri  între ceea ce este în exterior și ceea ce este în interior.

Undele beta se împart și el la rândul lor în:  unde beta cu frecvență înaltă (întâlnite în situațiile de stres în care corpul produce hormoni de stres),  cu frecvență medie ( atunci când înveți,  studiezi sau te concentrezi)  și cu frecvență joasă ( atunci când răsfoiești paginile unei reviste  fără să fie nevoie de prea multă concentrare). 

Următoarea stare de conștiință Alfa,  este cea care corespunde cel mai mult  stărilor de hipnoză,  deoarece este o stare  cu sugestibilitate ridicată.  În această fază putem accepta cu ușurință sugestiile care ne sunt  oferite.  E bine să accentuăm în acest punct faptul că  în mod natural,  creierul nostru trece prin faza alfa de mai multe ori în cursul unei zile,  asta înseamnă că, în funcție de situație, ne pot fi administrate sugestii fără ca noi să știm acest lucru. 

  • De exemplu, în cadrul ședințelor de hipnoză,  sugestiile care sunt administrate sunt pozitive și au ca scop întărirea persoanei sau schimbarea comportamentelor.  Există situații în care aceste sugestii sunt stabilite de la bun început împreună cu clientul. 
  • La polul opus se află toate strategiile de marketing și vânzări – specialiștii din aceste domenii cunosc foarte bine modul în care mintea umană funcționează, și de aceea se folosesc de momentele de sugestibilitate ridicată pentru vânzarea propriilor produse și idei ( iar aici lista este foarte lungă începând cu produsele de consum și până la convingeri politice și religioase). 

Prefer ca în rândurile care urmează  să îmi concentrez atenția pe ceea ce înseamnă  hipnoza terapeutică și nu programarea mentală în masă, care se realizează prin intermediul  televiziunii,  radioului sau a altor canale media.

Cea mai mare parte din informația pe care noi o primim din exterior (aproximativ 80%)  e transmisă vizual.  Din acest motiv,  atunci când închizi ochii,  în sistemul nervos ajunge  mult mai puțină informație  și prin urmare reușești cu ușurință să te relaxezi.  În această stare, poți să  îți imaginezi  că al tău creier este într-o stare de meditație.  În funcție de nivelul de pregătire, aceasta poate fi  la rândul ei ușoară sau profundă.

Ideea de bază este dată de faptul că în starea alfa,  informația urmează să fie consolidată în materia cenușie  Și de aici apare modalitatea uimitoare prin care îți vei reaminti sau vei face ceea ce tocmai ai asimilat.

În starea Theta,  separarea dintre conștient și subconștient se reduce considerabil.  Această stare este  corespunzătoare stării de somn,  și a  stărilor foarte profunde de meditație și hipnoză.

 Faza de conștiință Delta corespunde stării de somn profund sau chiar de comă.  În această stare nivelul de conștiință  este redus către deloc,  iar corpul intră în refacere.

Ca și o concluzie evidentă la ceea ce am prezentat până acum,  putem înțelege foarte clar faptul că, cu cât  activitatea cerebrală este mai intensă, cu atât suntem mai  conștienți,  prezenți și preocupați de ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Iar  cu cât  activitatea cerebrală are o frecvență mai joasă,  cu atât putem pătrunde mai ușor în universul subconștientului personal.

Atunci când  suntem stresați, obosiți  și simțim anxietate, griji,  frică,  frustrare,  furie, etc  noi ne îndreptăm atenția foarte mult către exterior și astfel intrăm într-o stare mentală supra-concentrată.  În această stare,  noi activăm undele beta de frecvență înaltă  iar acestea cer o cantitate enormă de energie pentru a fi susținute.  În această stare, creierul nostru este “turat la maxim”.  Și cât timp crezi că o poți duce așa?  

De fiecare dată când suntem în stare Beta  de înaltă frecvență,  în sistemul nostru nervos nu poate pătrunde altă informație decât cea care este corespunzătoare emoției pe care o resimți atunci.  Acesta este motivul pentru care avem nevoie să renunțăm la exterior și să învățăm să ne îndreptăm atenția către interiorul nostru.

Hipnoza, autohipnoza și vizualizarea  ne ajută să intrăm în starea alfa  și să creăm la nivel mental experiențele pe care ni le dorim.  Cu cât oferi mai multe detalii  unei experiențe pe care o creezi la nivel mental,  cu atât creierului  îi va fi mai greu să facă diferența între realitate și imaginație.  Acesta este motivul principal pentru care  hipnoza, autohipnoza și vizualizarea sunt  atât de utile.  Prima dată creăm la nivelul minții ceea ce ne dorim, și ulterior, mintea ne va susține  astfel încât să reușim să  transpunem în realitate  ceea ce a existat doar la nivel imaginar.

Probabil și ție ți s-a întâmplat vreodată să te trezești dintr-un un vis care părea atât de real, încât ți-a luat ceva timp să  îți dai seama dacă ceea ce ai experimentat este realitate sau imaginație. De exemplu, foarte mulți sportivi  vizualizează performanțele pe care doresc să le obțină  și astfel își ghidează acțiunile către atingerea lor.

Hai să facem împreună un mic exercițiu de vizualizareImaginează-ți că iei în mână o lămâie.   În timp ce te concentrezi asupra  ei, simte-i textura.  Acum imaginează-ți că iei un cuțit și o tai în jumătate,  în timp ce simți cu toată ființa ta mirosul răcoritor al acesteia.  Ia jumătate de lămâie în mână  și miroase-o  de aproape.  Iar dacă vrei să continui cu exercițiul, poți să îți tai o feliuță  și să o savurezi în timp ce simți cu toată ființa ta gustul acrișor al acesteia.  Poate ai nevoie să faci acest exercițiu cu ochii închiși sau poate că doar prin simplul fapt că ai citit aceste rânduri  parcă ai simțit deja gustul lămâiiȘi gândește-te,  doar ți-ai imaginat!  Și în funcție de cât de  mult te-ai implicat în acest exercițiu senzațiile fiziologice au și apărut!

Acesta este adevărul despre puterea minții  și a modului în care noi putem să ne creăm realitatea din jurul nostru prin intermediul gândirii noastre.

Pentru întrebări și sugestii, te invit să îmi scrii!

Pe curând,

Simona

Distribuie această postare

Share on facebook
Facebook
Share on print
Tipărește
Share on email
Email

One Response

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll Up

Contact

RE-Programarea Mentală

Descarcă PDF-ul GRATUIT

Fi la curent cu cele mai noi informații

Abonează-te la Newsletter

Primește notificări despre cele mai noi informații și articole de la Simona Chirilă